WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WOS
(na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniana SP 109)
I. FORMY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE KONTROLI I OCENIE
- Sprawdzian umiejętności: z określonego materiału, poprzedzony powtórzeniem
i zapowiedziany z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. minimum 1 w semestrze. Kartkówka: obejmuje materiał z 3 ostatnich jednostek lekcyjnych, nie musi być zapowiadana. - Odpowiedź ustna: z bieżących wiadomości,
- Praca na lekcji: zadania zlecone przez nauczyciela wykonane podczas lekcji.
- Aktywność na lekcji: aktywny udział ucznia w lekcji, zgłaszanie się do odpowiedzi lub aktywność indywidualna w pracy zespołu.
- Praca domowa: zadania zlecone przez nauczyciela wykonane w domu.
- Zeszyt przedmiotowy,
- Praca dodatkowa: najczęściej zadania do wykonania w domu przez ochotników, prezentacje, albumy, referaty.
- Udział w konkursach , olimpiadach przedmiotowych - osoby chętne.
II. ZASADY I KRYTERIA OCENIANIA.
Uczniowie oceniani są obiektywnie i systematycznie. Oceny są w różnych formach-plusy, minusy, stopnie, pochwały.
Nauczyciel oddaje sprawdzone prace nie później niż 14 dni od napisania pracy,
Informacja o ocenie z testu, sprawdzianu lub kartkówki podawana jest uczniom wraz z jej wystawieniem. Nauczyciel po sprawdzeniu testu, sprawdzianu lub kartkówki udostępnia je uczniom na lekcji, a rodzicom ucznia - do wglądu podczas zebrań lub dni otwartych. Prace klasowe, testy oceniane są według skali punktowej określanej przez nauczyciela i przeliczane są skalą procentową odpowiadającą skali ocen.
100% - przyznanych punktów-ocena celująca-dotyczy sprawdzianów na koniec działu.
100% - 90%-ocena bardzo dobra
89% - 75%-ocena dobra
74% - 55%-ocena dostateczna
54% - 41 %- ocena dopuszczająca
40% - 0%- ocena niedostateczna
Do oceny wyrażonej stopniem dodajemy plus (+) lub (-) przy górnej lub dolnej granicy procentowej punktów.
W przypadku nieobecności ucznia w szkole, ma on obowiązek uzupełnić wszystkie braki
i zaliczyć różne formy sprawdzianu wiedzy i umiejętności w terminie ustalonym
z nauczycielem (w ciągu 2 tygodni po pojawieniu się w szkole).
Uczeń ma prawo w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez konsekwencji otrzymania oceny negatywnej maksymalnie 2 razy w semestrze. Uczeń musi zgłosić nieprzygotowanie nauczycielowi na początku lekcji! aby prowadzący zajęcia mógł odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym. Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych testów, sprawdzianów lub kartkówek.
Decydujący wpływ na ocenę semestralną/roczną ucznia mają oceny z pisemnych prac klasowych, testów, kartkówek, sprawdzianów i odpowiedzi ustnych.
Uczeń może otrzymać na koniec semestru ocenę celującą, jeśli za sprawdziany pisemne, kartkówki wypowiedzi ustne otrzymywał regularnie oceny celujące i bardzo dobre oraz wywiązywał się wzorowo i sumiennie z powierzonych mu zadań w ciągu całego roku szkolnego. Reprezentował szkołę w konkursach zewnętrznych i otrzymał wysokie wyniki.
opracowanie: Kinga Jarosz