RELIGIA Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie

Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim, czyli ideałem życia chrześcijańskiego.

W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

1. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.

2. Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodziców na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).

 3. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.

4. Mobilizacja do dalszej pracy.

Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:

1. Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).

 2. Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).

3. Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).

4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).

 

Metody kontroli i oceny:

1. Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).

 2. Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).

Sposoby oceniania: Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem. Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

2. Zainteresowanie przedmiotem.

3. Stosunek do przedmiotu.

4. Pilność i systematyczność.

5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

6. Postawa. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

Ocenie podlegają:

1. Pisemne prace kontrolne co najmniej raz w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto karkówki; zakres ich materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Nauczyciel przechowuje sprawdziany przez 1 semestr.

2. Odpowiedzi ustne z zakresu trzech ostatnich lekcji.

3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.

4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.

5. Ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

6. Zeszyt: sprawdzany podczas odpowiedzi i według decyzji nauczyciela. Jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela religii.

8. Przygotowanie do poszczególnych katechez.

 9. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

 10. Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych, współpraca ze wspólnotą parafialną.

11. Uczeń ma prawo do zgłaszania jednego nieprzygotowania w semestrze.

 12. Inne możliwości stwarzające podstawę oceniania. Ilość ocen: W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi co najmniej trzy oceny cząstkowe.

 Poprawianie: Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. W wyjątkowych uzasadnionych sytuacjach poprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Jeżeli uczeń chce uzyskać ocenę wyższą od proponowanej przez nauczyciela na koniec I semestru lub roku szkolnego musi napisać sprawdzian z całości materiału realizowanego, odpowiednio, w I semestrze lub całego roku szkolnego.

Klasyfikacja: Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

Oceny cząstkowe, śródroczne i końcoworoczne według skali: – celujący (6), – bardzo dobry (5), – dobry (4), – dostateczny (3), – dopuszczający (2), – niedostateczny (1). Ustalenie wymagań programowych w obrębie poszczególnych poziomów oraz zastosowanie ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów

Ocena NIEDOSTATECZNA

Katechizowany:

 • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

• Wykazuje brak jedności logicznej między wiadomościami.

• Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk. • Przejawia nieumiejętność stosowania wiedzy.

• Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

• Posiada niepoprawny styl wypowiedzi.

 • Nie wykazuje się znajomością pacierza.

 • Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.

• Lekceważy przedmiot.

• Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.

• Wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych.

• Opuszcza lekcje religii.

• Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

 

Wymagania konieczne Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

Katechizowany:

• Opanował konieczne pojęcia religijne.

• Posiada luźno zestawiony poziom wiadomości programowych.

 • Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.

• Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

• Przejawia brak podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

• Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

• Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu.

• Prowadzi zeszyt.

• Posiada problemy ze znajomością pacierza.

 • Wykazuje poprawny stosunek do religii.

• Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

 

Wymagania podstawowe Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ

Katechizowany:

• Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

• Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

• Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

• Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.

• Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

• W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

• Komunikuje wiedzę wybiórczo.

 • Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.

• W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.

• Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

• Stara się uczestniczyć w życiu parafii.

• Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.

 

Wymagania rozszerzające Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ

Katechizowany:

• Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

• Opanował materiał programowy z religii.

• Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

 • Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.

 • Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowanych przez nauczyciela.

• Podczas wypowiedzi nie popełnia rażących błędów stylistycznych.

• Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

• W zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe.

 • Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.

 • Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

• Jest zainteresowany przedmiotem.

• Włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego.

 • Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

 • Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

• Stara się być aktywnym podczas lekcji.

• Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

 

 Wymagania dopełniające Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ

Katechizowany:

• Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

 • Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

 • Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

• Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela.

• Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

 • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

 • Posiada pełną znajomość pacierza.

• Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

 • Aktywnie uczestniczy w religii.

• Postępuje bez żadnych zastrzeżeń.

• Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

• Chętnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii.

• Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

• Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.

 • Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

 

Wymagania ponadprogramowe Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCEJ

Katechizowany:

 • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

• Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.

• Prezentuje wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

 • Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

• Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

• Angażuje się w pracach pozalekcyjnych, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, prezentacje multimedialne  itp.

• Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

 • Twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. należy do organizacji i ruchów katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach itp.

• Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

 • Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.

• Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.

 

 

opracowanie: s. Otylia Pierożek 

zespół katechetyczny