KRYTERIA OCENIANIA Z PLASTYKI
Ocenianie przedmiotowe plastyki jest jednym z najtrudniejszych problemów z powodu szerokiego zakresu przedmiotu, artystycznego, edukacyjnego i wychowawczego charakteru tej dziedziny oraz możliwej względności oceny. Przedmiot szkolny plastyka ma za zadanie rozwijać zróżnicowane formy aktywności twórczej ucznia, prowadzić do poznania różnych dziedzin wiedzy, uczyć różnorodnych, właściwych zachowań i postaw podczas tworzenia i szeroko rozumianego uczestniczenia w kulturze.
Podczas oceniania na lekcjach plastyki należy wziąć pod uwagę:
• POSTAWĘ, ZACHOWANIE, MOTYWACJĘ UCZNIA DO PRACY, PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ; chęć do pracy, obowiązkowość powinny być doceniane jako istotne, podstawowe czynniki umożliwiające twórczość, poznawanie dzieł, udział w wystawach.
• ZRÓŻNICOWANE MOŻLIWOŚCI, ZDOLNOŚCI PLASTYCZNE wpływające na ogólny efekt plastyczny prac; uczniowie mniej zdolni, a starający się o estetykę wykonania swoich prac plastycznych mogą również otrzymywać za nie wysokie oceny.
• OSOBOWOŚĆ UCZNIA, odwaga wypowiedzi artystycznej, cechy temperamentu wpływające na sposób realizacji i formę wykonania zadań plastycznych; na ocenę sposobu wykonania prac plastycznych, zastosowania określonych środków wyrazu artystycznego, sposób formułowania wypowiedzi nie mogą wpływać czynniki związane, np. z nieśmiałością, wycofaniem dziecka.
• OGRANICZENIA ZDROWOTNE utrudniające wykonywanie niektórych zadań (np. alergia na materiały plastyczne, ograniczenia ruchowe, zdiagnozowany zespół Aspergera). Ograniczenia zdrowotne wymagają od nauczyciela opracowania i oceniania odpowiednich, indywidualnie dobranych zadań uwzględniających rzeczywiste możliwości ucznia (np. dobór odpowiedniej techniki plastycznej, wykonanie zadania możliwego do zrealizowania w krótszym czasie).
- Ocenianie jako analizowanie poziomu umiejętności ucznia
Obszary podlegające ocenie, przedmiot ocenianych umiejętności |
Umiejętności Zakres podstawowy |
Umiejętności Zakres rozszerzony |
przygotowanie do zajęć (przygotowanie odpowiednich materiałów plastycznych, opanowanie wiedzy, wyszukanie informacji, wykonanie ćwiczeń i zadań wstępnych) |
• przygotowanie podstawowych materiałów umożliwiających wykonanie prostego ćwiczenia • wyszukanie prostych informacji umożliwiających udział w lekcji i przygotowujących do realizacji ćwiczeń • wykonanie zadania domowego w uproszczonej formie |
• przygotowanie ciekawych materiałów umożliwiających wykonanie oryginalnego ćwiczenia • wyszukanie bogatych informacji z różnych źródeł umożliwiających aktywny udział w lekcji, bardzo dobrze przygotowujących do realizacji ćwiczeń • wykonanie zadania domowego w rozbudowanej formie |
postawa i zachowanie na zajęciach, podczas wykonywania prac plastycznych, oglądania wystaw, zwiedzania zabytków i skansenów (kultura osobista w trakcie zajęć, wykonywanie poleceń, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas używania odpowiednich materiałów i narzędzi plastycznych, właściwa współpraca z innymi uczniami podczas wykonywania zadań grupowych, odpowiednie zachowanie w galeriach, muzeach, skansenach podczas zwiedzania zabytków) |
• spełnianie podstawowych poleceń, poprawne, odpowiednie zachowanie na zajęciach, znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania prac, związanych ze stosowanymi materiałami i narzędziami plastycznymi • podejmowanie częściowej współpracy z innymi uczniami podczas wykonywania zadań grupowych • spełnianie podstawowych zasad zachowania w galeriach, muzeach, skansenach, podczas zwiedzania zabytków |
• spełnianie wszystkich poleceń, bardzo dobre zachowanie na zajęciach, znajomość wielu zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania prac, związanych ze stosowanymi materiałami i narzędziami plastycznymi • podejmowanie, pełnej, różnorodnej współpracy z innymi uczniami podczas wykonywania zadań grupowych • bardzo kulturalne zachowanie w galeriach, muzeach, skansenach, podczas zwiedzania zabytków |
realizacja prac plastycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zaangażowanie, pomysłowość, obiektywne ocenianie walorów artystycznych tworzonych kompozycji (zgodność pracy z tematem, celowość zastosowania środków artystycznego wyrazu, techniki plastycznej), |
• tworzenie prostych, schematycznych kompozycji plastycznych, w luźny sposób związanych z tematem • przypadkowy dobór środków wyrazu artystycznego, wykorzystywanie niektórych możliwości techniki wykonania pracy |
• tworzenie ciekawych oryginalnych kompozycji, w pełni oddających zadany temat, nietypowo ujmujących temat • celowy dobór środków artystycznego wyrazu w pracy plastycznej, wykorzystanie różnorodnych możliwości techniki |
wiedza o funkcjach sztuki, dziedzinach plastyki, gatunkach dzieł, ich strukturze, środkach artystycznego wyrazu, elementy wiedzy o wybranych zagadnieniach, zjawiskach artystycznych, stylach dzieł światowego, narodowego dziedzictwa kulturowego, specyfice twórczości artystów „małej ojczyzny”, interpretowanie formy i przekazu dzieł poprzez wykonanie prac, wypowiedzi |
• wyrywkowa wiedza o funkcjach sztuki, dziedzinach plastyki, gatunkach dzieł, ich strukturze, środkach artystycznego wyrazu • częściowa znajomość niektórych zagadnień światowego, narodowego dziedzictwa kulturowego, specyfiki twórczości artystów „małej ojczyzny” • interpretowanie niektórych zagadnień odnoszących się do formy dzieła, niektórych treści, przekazu dzieł podczas ekspresji plastycznej i wypowiedzi |
• pełna wiedza o specyfice, zastosowaniu środków artystycznego wyrazu, znajomość wielu zagadnień dotyczących dziedzin plastyki i rodzajów dzieł • dobra znajomość wybranych zagadnień światowego, narodowego, dziedzictwa kulturowego, specyfiki twórczości artystów „małej ojczyzny” • interpretowanie różnorodnych zagadnień odnoszących się do formy dzieła, niesionych przez nie różnych treści, przekazu dzieła podczas ekspresji plastycznej i wypowiedzi |
aktywność artystyczna jako twórcza postawa, odwaga, oryginalność myślenia podczas planowania i realizacji happeningów, akcji plastycznych |
• stosowanie uproszczonych dosyć typowych rozwiązań, mało oryginalnych pomysłów w celu obmyślenia i realizacji happeningu, akcji plastycznej |
• kreatywność, odwaga, oryginalność myślenia podczas planowania i realizacji happeningów, akcji plastycznych i innych działań obejmujących nowe, współczesne dzieła sztuki, szukanie różnorodnych rozwiązań |
gotowość do uczestniczenia w kulturze, poznawania kultury plastycznej, sposób oglądania ekspozycji muzealnych i wystaw, interpretowanie formy i treści dzieł sztuki, zwiedzanie zabytkowych obiektów, |
• bierne uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych, oglądanie wystaw bez zaangażowania i uważnego interpretowania ich formy i treści • zwiedzanie zabytków bez zauważania wielu istotnych elementów dotyczących stylu, formy, charakterystycznych fragmentów, znajdujących się tam dzieł sztuki • mało aktywny udział w zajęciach dotyczących tradycji regionalnych w skansenach, twórcach i specyfice twórczości, tradycjach „małej ojczyzny” |
• aktywny udział w wydarzeniach kulturalnych, wykazywanie zainteresowania i przygotowania do oglądania wystaw, wrażliwość na piękno, wartości estetyczne sztuki, wnikliwe interpretowanie ich formy oraz treści • uważne zwiedzanie zabytków, obserwowanie różnorodnych istotnych elementów dotyczących stylu, formy, wielu charakterystycznych fragmentów budowli, dzieł sztuki znajdujących się w zabytkach • aktywność, zaangażowanie podczas zajęć dotyczących tradycji regionalnych w skansenach, twórcach i specyfice twórczości, tradycjach „małej ojczyzny” |
- Wymagania na poszczególne oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności obejmujące program plastyki danej klasy,
- reprezentuje szkołę na konkursach plastycznych ,
- samodzielnie i twórczo rozwija uzdolnienia plastyczne poprzez: wykonywanie prac dodatkowych
- biegle posługuje się wiadomościami z plastyki i wiedzy o sztuce w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danej klasy,
- proponuje niekonwencjonalne rozwiązania,
- jest wzorowo przygotowany do każdych zajęć.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności z plastyki oraz wiedzy o sztuce określony programem nauczania danej klasy,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy z zakresu treści, formy i ekspresji w pracach plastycznych,
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę z zakresu plastyki do rozwiązywania zadań i problemów w różnych sytuacjach,
- systematycznie pracuje na każdej lekcji i w określonym czasie oddaje swoją pracę do oceny,
- jest przygotowany do zajęć.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności z plastyki oraz wiedzy o sztuce określony programem nauczania danej klasy,
- poprawnie i samodzielnie rozwiązuje zadania praktyczne i teoretyczne, ale potrzebuje więcej czasu na realizację postawionych zadań,
- jest pracowity i gotowy do podjęcia pracy,
- prawie zawsze jest przygotowany do zajęć.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe umiejętności z plastyki oraz wiedzy o sztuce określony programem nauczania danej klasy umożliwiające mu rozwiązywanie zadań plastycznych o średnim stopniu trudności, niekiedy przy pomocy nauczyciela,
- wymaga zachęty do pracy i dłuższego czasu na jej wykonanie,
- zdarza się, że jest nieprzygotowany do zajęć.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- w ograniczonym zakresie rozwiązuje problemy plastyczne o minimalnym stopniu trudności i najczęściej przy pomocy nauczyciela,
- nie jest przygotowany do lekcji, nie dba o swój podstawowy warsztat pracy.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- pomimo pomocy i działań terapeutycznych nauczyciela nie nabył umiejętności i wiedzy o minimalnym stopniu trudności,
- jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć,
- nie wykazuje chęci podjęcia jakichkolwiek działań.
I. Ogólne kryteria i zasady oceniania:
- Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych WO – Wewnątrzszkolnego Oceniania.
- Każdy uczeń jest oceniany indywidualnie za zaangażowanie i stosunek do przedmiotu plastyka.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegać poleceń nauczyciela oraz zasad BHP podczas każdej lekcji.
- Każdy uczeń może być nieprzygotowany do lekcji tylko dwa razy w semestrze. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie niezwłocznie po rozpoczęciu lekcji. Za nieprzygotowanie uczeń otrzymuje minus. Trzecie nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną ( trzy minusy = ocena niedostateczna). Nieprzygotowanie to: brak zeszytu lub brak materiałów plastycznych lub nieprzygotowanie z teorii sztuki.
- Prace plastyczne powinny być wykonywane samodzielnie (w szkole w czasie zajęć)
i w określonym terminie. Dopuszcza się dokończenie prac w domu i oddanie nauczycielowi w ciągu 7 dni. Nieoddanie w terminie skutkuje oceną niedostateczną. - Uczeń ma obowiązek posiadania zeszytu na każdej lekcji plastyki, brak zeszytu to nieprzygotowanie.
- Nie ocenia się uczniów na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności usprawiedliwionej w szkole; uczeń ma 14 dni od powrotu na uzupełnienie zeszytu i oddanie zaległych prac plastycznych.
- Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej może liczyć na szczególną pomoc oraz dostosowanie stanowiska pracy do jego możliwości.
- Każdy uczeń ma prawo do dodatkowej oceny za wykonanie pracy nadobowiązkowej, przy czym:
- liczba prac dodatkowych wykonanych w czasie jednego semestru to 1 lub 2 prace,
- temat, forma, zakres i termin realizacji pracy są uzgodnione z nauczycielem,
- ocena pracy dodatkowej to celujący lub bardzo dobry.
- Uczniowie informowani są o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na pierwszych zajęciach lekcyjnych, natomiast zainteresowani rodzice na indywidualnych spotkaniach.
- Uczniowie mają obowiązek wkleić Przedmiotowe Zasady Oceniania do zeszytu i podpisane przez Rodziców przedstawić nauczycielowi najpóźniej 16 września 2019.
II. Sposób oceniania poszczególnych działań ucznia:
Skala ocen obejmuje stopnie od 1 do 6 oraz „+” i „-’’.
- Prace plastyczne wykonane na lekcjach plastyki za pomocą różnorodnych technik i materiałów plastycznych; każda praca plastyczna oceniana jest pod względem merytorycznym i estetycznym:
- czy jest zgodna z celami i wymogami wskazanymi przez nauczyciela,
- czy jest wykonana techniką właściwą danej lekcji,
- czy jest staranna i estetyczna,
- czy praca została oddana w określonym terminie.
- Zapowiedziane lub niezapowiedziane pisemne prace kontrolne ( czas trwania 10-15 minut) z teorii sztuki: kartkówki, krzyżówki, testy z 1-3 ostatnich lekcji.
- Przygotowanie do lekcji (materiały, przybory, blok, zeszyt) według ustaleń nauczyciela.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego, ze szczególnym uwzględnieniem systematyczności i estetyki.
- Aktywność podczas lekcji nagradzana jest plusem. Trzy plusy oznaczają ocenę bardzo dobrą.
- Za brak zaangażowania w pracę na lekcji uczeń może otrzymać minus. Trzeci minus oznacza ocenę niedostateczną.
- Udział w proponowanych przez szkołę konkursach plastycznych wewnątrzszkolnych oraz zewnętrznych;
- Prace dodatkowe.