KRYTERIA OCENIANIA MATEMATYKI
- Założenia ogólne:
- Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu jego umiejętności, postępów w opanowywaniu materiału.
- Proces oceniania powinien dawać każdemu uczniowi pełen obraz jego wiedzy i umiejętności.
- Ocenianiu podlega:
- stopień opanowania wiadomości,
- rozumienie materiału nauczania,
- stosowanie zdobytych wiadomości,
- prezentacja zdobytej wiedzy,
- postawa ucznia na lekcji,
- systematyczność,
- zaangażowanie.
- Kontrola osiągnięć ucznia:
- Ocenianie jest obiektywne i następuje poprzez:
- prace klasowe,
- sprawdziany,
- kartkówki,
- prace domowe,
- pracę na lekcji,
- odpowiedzi ustne,
- prace długoterminowe,
- aktywność na lekcji,
- pracę w grupach,
- udział i sukcesy w konkursach matematycznych,
- prace dodatkowe (uczeń musi wykazać się znajomością rozwiązywanych zadań i samodzielnością rozwiązania).
- Każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i rodziców.
- Na ocenę śródroczną i końcową uczeń pracuje systematycznie przez cały rok i nie jest ona średnią ocen cząstkowych. Nie poprawiamy ocen przed klasyfikacją.
- Prace klasowe, sprawdziany i kartkówki:
- prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe,
- termin prac klasowej i sprawdzianu ustala nauczyciel wspólnie
z uczniami z przynajmniej tygodniowym wyprzedzenie,
- kartkówki nie muszą być zapowiadane i ich nie poprawiamy,
- uczeń może raz poprawiać pracę klasową w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od ogłoszenia wyników, po wcześniejszym ustaleniu terminu z nauczycielem,
- w przypadku nieobecności na pracy klasowej uczeń ma obowiązek napisać pracę w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły; nieusprawiedliwione niedotrzymanie terminu skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Prace domowe:
- Prace domowe zadawane są często.
- Nauczyciel zapisuje informacje o pracy domowej na tablicy.
- Obowiązkiem ucznia jest zapisanie pracy domowej w zeszycie.
- Nieprzygotowanie do lekcji:
- Uczeń może być w semestrze trzy razy nieprzygotowany do lekcji (brak pracy domowej, zeszytu lub pomocy niezbędnych do prawidłowego uczestniczenia w lekcji),
- Nieprzygotowanie uczeń powinien zgłosić na początku lekcji.
- W celu dodatkowej motywacji ucznia do aktywnej pracy otrzymuje on plus lub minus, które zamieniają się w oceny ( 5 plusów – ocena bardzo dobra, 5 minusów – ocena niedostateczna).
- Nauczyciel oddaje poprawione sprawdziany w ciągu dwóch tygodni od dnia napisania. Pozostają one w szkole. Wszelkie prace pisemne są do wglądu rodziców, po wcześniejszym umówieniu się z nauczycielem.
- Nieobecności:
- w przypadku krótkich (1-2 dni) nieobecności uczeń samodzielnie uzupełnia materiał w zeszycie i zeszycie ćwiczeń jak najszybciej (w ciągu 1-2 dni),
- w przypadku dłuższej nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wszystkie zaległości w terminie ustalonym z nauczycielem,
- podczas dłuższej nieobecności ucznia w szkole, rodzice mogą zgłosić się do nauczyciela z prośbą o informację na temat realizowanego materiału, aby uczeń mógł pracować w domu.
- Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
- Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
- Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń .
- Prowadzenie rozumowań i wnioskowań.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
- Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.
- Matematyczny sposób analizowania tekstów.
- Logiczne rozumowanie ,kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych.
- Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
- Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
- Obszary aktywności a wymagania na poszczególne oceny:
Obszary aktywności |
Ocena: celująca Uczeń: |
Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji. |
|
Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń . |
|
Prowadzenie rozumowań i wnioskowań. |
|
Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
|
|
Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia. |
|
Matematyczny sposób analizowania tekstów. |
|
Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
|
Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach. |
|
Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia. |
|
Obszary aktywności |
Ocena: bardzo dobra Uczeń: |
Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji. |
|
Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń .
|
|
Prowadzenie rozumowań i wnioskowań. |
|
Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod. |
|
Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia. |
|
Matematyczny sposób analizowania tekstów. |
|
Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych.
|
także z innych dziedzin
|
Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach. |
|
Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia. |
|
|
|
Obszary aktywności |
Ocena: dobra Uczeń: |
Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji. |
|
Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń . |
|
Prowadzenie rozumowań i wnioskowań.
|
|
Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod. |
|
Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia. |
|
Matematyczny sposób analizowania tekstów. |
|
Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
|
Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach. |
|
Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
|
|
Obszary aktywności |
Ocena: dostateczna Uczeń: |
Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji. |
|
Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.
|
|
Prowadzenie rozumowań i wnioskowań. |
|
Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod. |
|
Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia. |
|
Matematyczny sposób analizowania tekstów. |
|
Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
|
Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach. |
|
Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia. |
|
Obszary aktywności |
Ocena: dopuszczająca Uczeń: |
Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
|
|
Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń. |
|
Prowadzenie rozumowań i wnioskowań. |
|
Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod. |
|
Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia. |
|
Matematyczny sposób analizowania tekstów. |
|
Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
|
Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach. |
|
Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia. |
|
Dodatkowym kryterium dotyczącym każdej oceny jest postawa ucznia, wkład pracy, zaangażowanie i uczynione postępy.
- Ocenianie ucznia z orzeczeniami lub opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej:
Kryteria oceniania będą dostosowane do indywidualnych możliwości i oparte będą na wskazówkach zawartych w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku takiego ucznia oceniany będzie głównie wkład pracy w realizowane zadania, zaangażowanie w dążeniu do celu, pozytywna motywacja do nauki, wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć i wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.
- Komunikacja:
- Nauczyciel – uczeń:
- informacji o trudnościach ucznia w nauce,
- dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia,
- daje wskazówki do pracy z uczniem.
- Nauczyciel – wychowawca klasy – dyrektor:
- Informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach uczniów i zaistniałych problemach,
- informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach ocen,
- pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju,
- motywuje do dalszej pracy.
- Nauczyciel – rodzice:
- informuje o wymaganiach i kryteriach ocen,
- informuje o postępach w nauce,
- dostarcza Nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.
- Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w przedmiotowym ocenianiu, będą rozstrzygane zgodnie z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem oraz rozporządzeniami.