MATEMATYKA Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie

  1. Założenia ogólne:
  1. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu jego umiejętności, postępów w opanowywaniu materiału.
  2. Proces oceniania powinien dawać każdemu uczniowi pełen obraz jego wiedzy i umiejętności.
  3. Ocenianiu podlega:
  •  stopień opanowania wiadomości,
  •  rozumienie materiału nauczania,
  •  stosowanie zdobytych wiadomości,
  •  prezentacja zdobytej wiedzy,
  •  postawa ucznia na lekcji,
  •  systematyczność,
  • zaangażowanie.

 

  1. Kontrola osiągnięć ucznia:
  1. Ocenianie jest obiektywne i następuje poprzez:
  • prace klasowe,
  • sprawdziany,
  • kartkówki,
  • prace domowe,
  • pracę na lekcji,
  • odpowiedzi ustne,
  • prace długoterminowe,
  • aktywność na lekcji,
  • pracę w grupach,
  • udział i sukcesy w konkursach matematycznych,
  • prace dodatkowe (uczeń musi wykazać się znajomością rozwiązywanych zadań i samodzielnością rozwiązania).
  1. Każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie.
  2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i rodziców.
  3. Na ocenę śródroczną i końcową uczeń pracuje systematycznie przez cały rok i nie jest ona średnią ocen cząstkowych. Nie poprawiamy ocen przed klasyfikacją.
  4. Prace klasowe, sprawdziany i kartkówki:
  • prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe,
  • termin prac klasowej i sprawdzianu ustala nauczyciel wspólnie

z uczniami z przynajmniej tygodniowym wyprzedzenie,

  • kartkówki nie muszą być zapowiadane i ich nie poprawiamy,
  • uczeń może raz  poprawiać pracę klasową w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od ogłoszenia wyników, po wcześniejszym ustaleniu terminu z nauczycielem,
  • w przypadku nieobecności na pracy klasowej uczeń ma obowiązek napisać pracę w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły;  nieusprawiedliwione niedotrzymanie terminu skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
  1. Prace domowe:
  • Prace domowe zadawane są często.
  • Nauczyciel zapisuje informacje o pracy domowej na tablicy.
  • Obowiązkiem ucznia jest zapisanie pracy domowej w zeszycie.

 

  1. Nieprzygotowanie do lekcji:
  • Uczeń może być w semestrze trzy razy nieprzygotowany do lekcji (brak pracy domowej, zeszytu lub pomocy niezbędnych do prawidłowego uczestniczenia w lekcji),
  • Nieprzygotowanie uczeń powinien zgłosić na początku lekcji.

 

  1. W celu dodatkowej motywacji ucznia do aktywnej pracy otrzymuje on plus lub minus,  które zamieniają się w oceny ( 5 plusów – ocena bardzo dobra, 5 minusów – ocena niedostateczna).

 

  1. Nauczyciel oddaje poprawione sprawdziany w ciągu dwóch tygodni od dnia napisania. Pozostają one w szkole. Wszelkie prace pisemne są do wglądu rodziców, po wcześniejszym umówieniu się z nauczycielem.

 

  1. Nieobecności:
  • w przypadku krótkich (1-2 dni) nieobecności uczeń samodzielnie uzupełnia materiał w zeszycie i zeszycie ćwiczeń jak najszybciej (w  ciągu 1-2 dni),
  • w przypadku dłuższej nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wszystkie zaległości w terminie ustalonym z nauczycielem,
  • podczas dłuższej nieobecności ucznia w szkole, rodzice mogą zgłosić się do nauczyciela z prośbą o informację na temat realizowanego materiału, aby uczeń mógł pracować w domu.

 

  1. Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
  1. Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
  2. Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń .
  3. Prowadzenie rozumowań i wnioskowań.
  4. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
  5. Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.
  6. Matematyczny sposób analizowania tekstów.
  7. Logiczne rozumowanie ,kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych.
  8. Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
  9. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

 

  1. Obszary aktywności a wymagania na poszczególne oceny:

Obszary aktywności

Ocena: celująca

Uczeń:

Rozumienie pojęć matematycznych                 i znajomość ich definicji.

  • uogólnia
  •  wykorzystuje uogólnienia i analogie

Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń .

  • operuje twierdzeniami i je dowodzi

Prowadzenie rozumowań                                   i wnioskowań.

  • potrafi oryginalnie rozwiązać zadanie, także                       o podwyższonym stopniu trudności

Rozwiązywanie zadań                                           z wykorzystaniem poznanych metod.

 

  • przetwarza dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel, wykresów
  •  stosuje algorytmy w zadaniach nietypowych

Posługiwanie się symboliką i  językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.

  • samodzielnie potrafi formułować twierdzenia i  definicje z użyciem symboli matematycznych

Matematyczny sposób analizowania tekstów.

  • odczytuje i analizuje dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel, wykresów

Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne                                        i stosowanie poznanej wiedzy                         w rozwiązywaniu zadań problemowych.

  • stosuje umiejętności matematyczne do  rozwiązywania skomplikowanych problemów, także z innych dziedzin

Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.

  • prezentuje wyniki swojej pracy w różnorodny sposób
  •  dobiera formę prezentacji do problemu

Aktywność na lekcjach, praca                         w grupach i własny wkład pracy ucznia.

  • wspiera członków grupy potrzebujących pomocy

 

Obszary aktywności

Ocena: bardzo dobra

Uczeń:

Rozumienie pojęć matematycznych                 i znajomość ich definicji.

  • umie klasyfikować pojęcia
  • podaje szczególne przypadki

 

Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń .

 

  • uzasadnia twierdzenia w nieskomplikowanych przypadkach
  •  stosuje uogólnienia i analogie do  formułowanych hipotez

Prowadzenie rozumowań                                     i wnioskowań.

  • umie analizować i doskonalić swoje rozwiązania

Rozwiązywanie zadań                                          z wykorzystaniem poznanych metod.

  • stosuje algorytmy uwzględniając nietypowe rozwiązania, szczególne przypadki i  uogólnienia

Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.

  • samodzielnie potrafi formułować twierdzenia i  definicje

Matematyczny sposób analizowania tekstów.

  • odczytuje i porównuje dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel, wykresów

Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne                                i stosowanie poznanej wiedzy                              w rozwiązywaniu zadań problemowych.

 

  • stosuje umiejętności matematyczne do  rozwiązywania nietypowych problemów,

także z innych dziedzin

 

Prezentowanie wyników swojej pracy                  w różnych formach.

  • prezentuje wyniki swojej pracy we właściwie wybrany przez siebie sposób

Aktywność na lekcjach, praca                        w grupach i własny wkład pracy ucznia.

  • wskazuje pomysły na rozwiązanie problemu
  •  dba o jakość pracy
  • przypomina reguły pracy w grupach

 

 

 

Obszary aktywności

Ocena: dobra

Uczeń:

Rozumienie pojęć matematycznych                 i znajomość ich definicji.

  • potrafi formułować definicje i zapisać je
  • potrafi operować pojęciami i stosować je

Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń .

  • potrafi przeprowadzić proste wnioskowania

Prowadzenie rozumowań i wnioskowań.

 

  • analizuje treści zadania
  • układa plan rozwiązania
  • samodzielnie rozwiązuje typowe zdania

Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.

  • stosuje algorytmy w sposób efektywny
  • potrafi sprawdzić wyniki po ich zastosowaniu

Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.

  • tworzy teksty w stylu matematycznym z  użyciem symboli

Matematyczny sposób analizowania tekstów.

  • odczytuje dane z tekstów, diagramów, rysunków, tabel

Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne                               i stosowanie poznanej wiedzy                                w rozwiązywaniu zadań problemowych.

  • stosuje umiejętności matematyczne do  rozwiązywania różnych problemów praktycznych

Prezentowanie wyników swojej pracy                w różnych formach.

  • prezentuje wyniki swojej pracy na różne sposoby, nie zawsze dobrze dobrane do  problemu

Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

 

  • zadaje pytania związane z postawionym problemem
  • stara się stworzyć przyjazną atmosferę i  zachęca innych do pracy

 

Obszary aktywności

Ocena: dostateczna

Uczeń:

Rozumienie pojęć matematycznych                 i znajomość ich definicji.

  • potrafi przeczytać definicje zapisane za  pomocą symboli

Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.

 

  • potrafi stosować twierdzenia w typowych zadaniach
  • potrafi podać przykład potwierdzający prawdziwość twierdzenia

Prowadzenie rozumowań                                      i wnioskowań.

  • potrafi naśladować podane rozwiązania                              w analogicznych sytuacjach

Rozwiązywanie zadań                                          z wykorzystaniem poznanych metod.

  • stosuje podstawowe algorytmy w typowych zadaniach

Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.

  • tworzy proste teksty w stylu matematycznym

Matematyczny sposób analizowania tekstów.

  • odczytuje dane z prostych tekstów, diagramów, rysunków, tabel

Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne                                i stosowanie poznanej wiedzy                           w rozwiązywaniu zadań problemowych.

  • stosuje umiejętności matematyczne do  rozwiązywania typowych problemów praktycznych

Prezentowanie wyników swojej pracy w  różnych formach.

  • prezentuje wyniki swojej pracy w sposób jednolity, wybrany przez siebie

Aktywność na lekcjach, praca                           w grupach i własny wkład pracy ucznia.

  • stara się zrozumieć zadany problem

 

 

Obszary aktywności

Ocena: dopuszczająca

Uczeń:

Rozumienie pojęć matematycznych                 i znajomość ich definicji.

 

  • intuicyjnie rozumie pojęcia
  • zna ich nazwy
  • potrafi podać przykłady modeli dla tych pojęć

Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.

  • intuicyjnie rozumie podstawowe twierdzenia
  • zna symbole matematyczne

Prowadzenie rozumowań                                                 i wnioskowań.

  • potrafi wskazać dane, niewiadome
  • wykonuje rysunki z oznaczeniami do typowych

Rozwiązywanie zadań                                         z wykorzystaniem poznanych metod.

  • zna zasady stosowania podstawowych algorytmów, stosuje je z pomocą nauczyciela

Posługiwanie się symboliką i językiem matematycznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.

  • tworzy, z pomocą nauczyciela, proste teksty                       matematyczne

Matematyczny sposób analizowania tekstów.

  • odczytuje, z pomocą nauczyciela, dane z  prostych tekstów, diagramów, rysunków, tabel

Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne                          i stosowanie poznanej wiedzy                        w rozwiązywaniu zadań problemowych.

  • stosuje umiejętności matematyczne do  rozwiązywania problemów praktycznych                                 z pomocą nauczyciela

Prezentowanie wyników swojej pracy w  różnych formach.

  • prezentuje wyniki swojej pracy w sposób narzucony przez nauczyciela

Aktywność na lekcjach, praca                             w grupach i własny wkład pracy ucznia.

 

 

 

Dodatkowym kryterium dotyczącym każdej oceny jest postawa ucznia, wkład pracy, zaangażowanie i uczynione postępy.

 

  1. Ocenianie ucznia z orzeczeniami lub opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej:

 

Kryteria oceniania będą dostosowane do indywidualnych możliwości i oparte będą na  wskazówkach zawartych w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.

W przypadku takiego ucznia oceniany będzie głównie wkład pracy w realizowane zadania, zaangażowanie w dążeniu do celu, pozytywna motywacja do nauki, wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć i wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.

 

  1. Komunikacja:

 

  1. Nauczyciel – uczeń:
  • informacji o trudnościach ucznia w nauce,
  • dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia,
  • daje wskazówki do pracy z uczniem.

 

  1. Nauczyciel – wychowawca klasy – dyrektor:
    • Informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach uczniów i zaistniałych problemach,
  • informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach ocen,
  • pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju,
  • motywuje do dalszej pracy.

 

  1. Nauczyciel – rodzice:
  • informuje o wymaganiach i kryteriach ocen,
  • informuje o postępach w nauce,
  • dostarcza Nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji. 
  1. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w przedmiotowym ocenianiu, będą rozstrzygane zgodnie z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem oraz rozporządzeniami.