KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Przedmiot oceny |
Sposób oceniania |
Sprawdziany |
|
Kartkówki |
|
Prace domowe |
|
Projekty |
|
Karty pracy |
|
Aktywność |
|
Nieprzygotowania |
|
Inne |
|
Plusy/ minusy |
|
Na ocenę roczną uczeń pracuje przez CAŁY ROK.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opiniami i orzeczeniami
– język obcy: język angielski i język francuski
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych na podstawie:
· opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej/poradni specjalistycznej,
· orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego/nauczania indywidualnego.
Zasada ta dotyczy również pracy z uczniem nieposiadającym orzeczenia lub opinii, ale który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych w opracowanym dla niego planie działań wspierających.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. dysgrafia, dysortografia, dysleksja) – zasady ogólne:
- unikanie odpytywania z głośnego czytania przy całej klasie (głównie dzieci młodsze)
- kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów
- ze względu na wolne tempo czytania lub/i pisania zmniejszenie liczby zadań (poleceń) do wykonania w przewidzianym dla całej klasy czasie lub wydłużenie czasu pracy
- ograniczanie tekstów do czytania i pisania na lekcji do niezbędnych notatek, których nie ma w podręczniku; ewentualnie przygotowanie dla dziecka gotowej notatki do wklejenia
- przygotowywanie pisemnych sprawdzianów w formie testów wyboru, zdań niedokończonych, tekstów z lukami
- wskazane jest preferowanie wypowiedzi ustnych
- unikanie wyrywania do odpowiedzi
- umożliwienie przypomnienia wiadomości, koncentracji, opanowania napięcia emocjonalnego często blokującego wypowiedź
- złagodzenie kryteriów wymagań z języków obcych
Podczas oceny prac pisemnych: nie uwzględniać poprawności ortograficznej lub oceniać ją opisowo; odwołując się do znajomości zasad ortograficznych oceniać odrębnie merytoryczną stronę pracy i odrębnie poprawność pisowni, nie uwzględniając tej drugiej oceny w ostatecznej klasyfikacji; podczas prac pisemnych pozwolić na korzystanie ze słowników ortograficznych.
Dysgrafia - wskazane jest akceptowanie pisma drukowanego, pisma na komputerze. Nie należy również oceniać estetyki pisma, np. w zeszytach. Jeśli pismo dziecka jest trudne do odczytania, można zamienić pracę pisemną na wypowiedź ustną.
Wymagania na poszczególne oceny dla uczniów z opiniami i orzeczeniami
JĘZYK ANGIELSKI I JĘZYK FRANCUSKI
OCENA I WYMAGANIA
Niedostateczna
Uczeń nie opanował minimum wiadomości z języka obcego. Niechętnie uczestniczy w lekcjach, nie wykonuje ćwiczeń i zadań przygotowanych przez nauczyciela, nie posiada zeszytu ani podręcznika, nie odrabia zadań domowych.
Dopuszczająca
Uczeń posiada uzupełniony zeszyt i podręcznik do języka obcego, wykonuje ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Opanował przynajmniej kilka kluczowych słów z danej lekcji, nie potrafi ich właściwie napisać, ale ich wymowa przynajmniej trochę przypomina wymowę danego słowa w języku obcym. Potrafi dopasować obce słowa do ich polskich odpowiedników. Potrafi wykonywać ćwiczenia gramatyczne bazując na przedstawionych przykładach zdań. Wykonuje ćwiczenia i zadania z pomocą nauczyciela. Popełnia błędy zarówno gramatyczne jak i leksykalne. Słabo czyta, ale stara się odczytywać tekst, w razie dużych problemów z czytaniem, stara się powtarzać czytane przez nauczyciela słowa i części zdania.
Dostateczna
Uczeń posiada uzupełniony zeszyt i podręcznik do języka obcego, wykonuje ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Jest w stanie opanować przynajmniej 7 słów z danej lekcji, potrafi je w miarę poprawnie wymówić, choć może popełniać błędy w pisowni. Potrafi podać polskie odpowiedniki tych słów, dopasować obce słowa do ich polskich odpowiedników. Potrafi wykonywać zadania gramatyczne bazując na przedstawionych przykładach, potrafi ogólnie scharakteryzować dany czas gramatyczny (operator, końcówka, zastosowanie, kilka charakterystycznych słów). Wykonuje ćwiczenia i zadania z pomocą nauczyciela, ale również samodzielnie, a nauczyciel tylko monitoruje jego postępy. Popełnia liczne błędy zarówno gramatyczne jak i leksykalne. Potrafi przeczytać tekst, choć z licznymi błędami. Potrafi częściowo zrozumieć czytany tekst i wydobyć chociaż kilka kluczowych informacji.
Dobra
Uczeń starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy do języka obcego, wykonuje ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Jest w stanie opanować większą część słownictwa z danej lekcji i polskie odpowiedniki słów angielskich/francuskich, choć może popełniać nieliczne błędy w pisowni. Zna zasady zastosowania danego czasu czy konstrukcji gramatycznej, potrafi utworzyć zdania w danym czasie, choć mogą być one z nielicznymi błędami. Rozumie sens prostych tekstów i potrafi wydobyć z nich kluczowe informacje i zapisać je. Potrafi samodzielnie tworzyć proste teksty. Potrafi ładnie czytać, choć może popełniać nieliczne błędy.
Bardzo dobra
Uczeń starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy do języka obcego, wykonuje ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Jest w stanie opanować większą część słownictwa z danej lekcji i polskie odpowiedniki słów obcych. Uczeń ładnie czyta, popełnia tylko nieliczne błędy w wymowie. Zna zasady zastosowania danego czasu czy konstrukcji gramatycznej, potrafi utworzyć zdania w danym czasie. Rozumie sens tekstów (prostych i złożonych) i potrafi wydobyć z nich kluczowe informacje i zapisać je. Potrafi napisać i zorganizować tekst, choć
mogą występować w nim błędy gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne.
Potrafi wypowiadać się w języku obcym na tematy z życia codziennego.