WYCHOWANIE FIZYCZNE
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KLASACH IV- VIII
Szkoła Podstawowa nr 109
w Warszawie
Podstawą prawną opracowanego dokumentu jest Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego oraz sprawności fizycznej.
- Zachęcanie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej.
- Poznawanie i stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej.
Przestrzeganie zasad bezpiecznego udziału w zajęciach. Dbałość i odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników zajęć.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych.
Sumienne przygotowanie do lekcji – zmienny strój sportowy dobrany do warunków atmosferycznych (porą jesienno – zimową wymagany dres) i obuwie sportowe.
Kształtowanie nawyków higienicznych, obowiązek zmiany stroju sportowego.
- Kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających całożyciowej aktywności fizycznej.
Umiejętność współpracy w grupie, poszanowanie rywala i zasad fair – play, szacunek do pracy i wysiłków innych uczestników zajęć.
Dostosowanie rozgrzewki do rodzaju podejmowanej aktywności.
- Kształtowanie umiejętności diagnozowania własnej aktywności fizycznej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii (np. urządzenia monitorujące, aplikacje internetowe).
Przygotowanie ucznia do lekcji:
- zmienny strój* i obuwie sportowe dobrane do warunków atmosferycznych (porą jesienno – zimową wymagany dres)
* zmiana stroju - założenie stroju sportowego przed lekcją wf i zdjęcie go tuż po zakończonych zajęciach ruchowych
(zgodnie z zapisem w Statucie Szkoły uczniów obowiązuje czarna koszulka z logo szkoły, krótkie lub długie spodnie dresowe z przeznaczeniem tylko na zajęcia sportowe, w chłodniejsze dni bluza),
- ze względów bezpieczeństwa wszelkie ozdoby na czas ćwiczeń powinny być zdejmowane; ze względów higienicznych długie włosy związane.
Ocena z wychowania fizycznego (semestralna/roczna) obejmuje:
- Postawę i aktywność ucznia.
- Poziom umiejętności ruchowych.
- Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej.
Obszar oceniania |
Przedmiot oceny |
Postawa ucznia |
|
Poziom umiejętności ruchowych |
|
Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej |
sprzętu sportowego, - znajomość zasad asekuracji i samoochrony |
Zasady oceniania:
- Ocenę semestralną i roczną z wychowania fizycznego wystawiają nauczyciele prowadzący zajęcia z tego przedmiotu w danej klasie.
- Klasyfikacji dokonuje się dwa razy w roku szkolnym – po pierwszym i drugim semestrze.
- Na ocenę końcoworoczną ma wpływ ocena z I półrocza, nie może być ona wyższa o dwie oceny. Jest odzwierciedleniem pracy ucznia przez cały rok.
- Uczeń może zostać nieklasyfikowany wtedy, gdy jego nieobecności (powyżej 50%) uniemożliwiają wystawienie stopnia.
- Uczeń może być 2 razy w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć bez podania przyczyny (np. brak zmiennego stroju, brak chęci do ćwiczeń). Kolejne nieprzygotowanie wiąże się z otrzymaniem cząstkowej oceny niedostatecznej.
- Przy ocenianiu ucznia w pierwszej kolejności brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, m.in.: aktywność i zaangażowanie.
- Bardzo istotnym elementem oceny jest postawa ucznia na zajęciach i stosunek do przedmiotu, umiejętność współpracy w grupie i respektowanie ustalonych zasad, regulaminów korzystania z różnych pomieszczeń, itp.
- Ważnym elementem składowym oceny jest przestrzeganie przez ucznia zasad bezpieczeństwa (stosowanie się do poleceń, zdyscyplinowanie).
- Ocenie podlegają także umiejętności i wiadomości.
- Aktywność ucznia premiowana jest „+” (np. aktywne uczestnictwo w zajęciach, pomoc w organizacji zajęć, wyróżniająca się postawa). Za pięć „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
- Uczeń otrzymuje „-” m.in. za brak zaangażowania, niestosowanie się do poleceń, stwarzanie konfliktowych sytuacji, niestosowanie się do zasad fair – play, brak kultury osobistej, itp. Za pięć „-” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z zakresu: aktywność/praca na lekcji.
- Ocenę niedostateczną uczeń może otrzymać także w przypadku, gdy nie wykonuje poleceń, odmawia wykonania zadania lub uczestnictwa w lekcji, ćwiczenia wykonuje niedbale, swoim działaniem celowo spowalnia przebieg lekcji, zagraża swojemu bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych uczestników zajęć.
- W przypadku zdarzających się ucieczek z lekcji wf, uczeń może otrzymać cząstkową ocenę niedostateczną, w konsekwencji czego nauczyciel ma prawo obniżyć ocenę semestralną lub końcoworoczną z przedmiotu.
- Uczeń, który przystępuje do sprawdzianu i wykonuje go według zaleceń prowadzącego nie może otrzymać oceny niedostatecznej bez względu na osiągnięty wynik.
- Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona o jedną do góry za wysokie osiągnięcia sportowe lub inne szczególne działania i zasługi z zakresu kultury fizycznej.
- Zwolnienia lekarskie należy niezwłocznie przedstawić nauczycielowi wychowania fizycznego. Długoterminowe (powyżej 30 dni) zwolnienia lekarskie z wychowania fizycznego powinny być dostarczone z podaniem do dyrekcji szkoły, na tej podstawie wydawana jest decyzja dyrekcji szkoły o dłuższym zwolnieniu z zajęć.
- Uczeń, który notorycznie korzysta ze zwolnień pisanych przez rodzica (4 razy w ciągu miesiąca) a nie choruje przewlekle, nie może otrzymać na koniec semestru oceny wyższej niż dobra.
- Pomiar sprawności fizycznej nie jest głównym kryterium oceny, służy wskazaniu mocnych i słabych stron w rozwoju fizycznym ucznia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
- Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą.
- Jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze zmienny strój sportowy).
- Powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie.
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia - ewentualne nieobecności ma usprawiedliwione.
- Przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu.
- Chętnie reprezentuje szkołę w rozgrywkach sportowych i osiąga znaczące sukcesy.
- Otrzymuje oceny celujące ze sprawdzianów.
- Swą wzorową postawą i zachowaniem wyróżnia się na lekcji wf, nie posiada minusów.
- Motywuje innych do udziału w aktywności fizycznej.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Na zajęciach jest aktywny i zaangażowany.
- Jest przygotowany do zajęć.
- Starannie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania. Ćwiczenia wykonuje zgodnie z instrukcją prowadzącego zajęcia, w odpowiednim tempie i dokładnie.
- Jego postawa społeczna i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i fair play.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach.
- Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzą większych zastrzeżeń.
- Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość dokładnie.
- Nie odmawia uczestnictwa w lekcji bez podania przyczyny.
- Z reguły jest przygotowany do zajęć (dopuszcza się 1 ocenę niedostateczną za brak stroju).
- Nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznego uczestnictwa w lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach.
- Bywa często nieprzygotowany do zajęć.
- Zdarza mu się odmawiać uczestnictwa w lekcji bez podania przyczyny.
- Powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale.
- Ma lekceważący stosunek do poleceń i obowiązków.
- Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do przedmiotu wf.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Regularnie jest nieprzygotowany do zajęć.
- Przejawia aktywność na bardzo niskim poziomie.
- Bardzo często opuszcza zajęcia, unika lekcji wf; zdarzają się nieobecności nieusprawiedliwione tylko na lekcji wf.
- Wykazuje brak nawyków higienicznych.
- Na zajęciach przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, swoim zachowaniem znacząco wpływa na obniżenie poziomu bezpieczeństwa na lekcjach.
- Powierzone mu zadania wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego, co robi.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.
- Wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.
- Z reguły jest nieprzygotowany do zajęć.
- Bardzo często opuszcza zajęcia.
- Jego postawa społeczna budzi wiele zastrzeżeń (wulgaryzmy, przejawy agresji, itp.).
- Swoim niestosownym zachowaniem, brakiem przestrzegania ustalonych zasad rażąco obniża komfort udziału w lekcji innych uczniów a także powoduje zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych uczestników zajęć.