EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZEDMIOTU „Edukacja dla bezpieczeństwa” w SP 109 w Warszawie
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzeniu MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, a także Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2016 r. (poz. 1278) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie, WSO.
- Nauczanie przedmiotu „Edukacja dla bezpieczeństwa” odbywa się zgodnie z programem edukacyjnym wydawnictwa WSiP, pt: „Program nauczania. Edukacja dla bezpieczeństwa. Klasa 8.” , autorzy: Bogusława Breitkopf, Dariusz Czyżow, zgodnego z obowiązującą podstawą programową.
- Program realizowany jest tygodniowo w klasie VIII w wymiarze 1 godz./tydzień.
- Przedmiotowy system oceniania z przedmiotu „Edukacja dla bezpieczeństwa” ma na celu:
- kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
- przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
- umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z edukacji dla bezpieczeństwa w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
- objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w szkole.
- W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- prace pisemne:
- sprawdziany (klasówki) obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- kartkówki dotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,
- praca i aktywność na lekcji,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- wyniki pracy grupowej,
- prace długoterminowe np. obserwacje, referaty, prezentacje multimedialne, plakaty,
- aktywność pozalekcyjna np. osiągnięcia w konkursach itp.
- prace pisemne:
- Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
- Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika elektronicznego Librus .
- Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
- w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
- na zebraniach ogólnych,
- w czasie dni otwartych.
- Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych, poprzez:
- informację ustną,
- wpisy do zeszytu przedmiotowego,
- wpisy do dziennika elektronicznego Librus.
- Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
- oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
- oceny ze sprawdzianów nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy bądź indywidualnie wskazując opanowane i nieopanowane umiejętności oraz sposoby zniwelowania zaistniałych braków.
- W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasie VIII obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
- 6 – celujący /cel/
- 5 – bardzo dobry /bdb/
- 4 – dobry /db/
- 3 – dostateczny /dst/
- 2 – dopuszczający /dop/
- 1 – niedostateczny /ndst/
- W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie. Nauczyciel może te znaki stosować również jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
- Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
- Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
- Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
- Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
- nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
- sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
- sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a kartkówka do 15 minut,
- uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
- nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie i ocenę sprawdzianu,
- nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika elektronicznego Librus,
- jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
- jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do dwóch tygodni od powrotu do szkoły, lub w innym uzgodnionym z nauczycielem terminie,
- uczeń powinien poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu,
- poprawa powinna odbyć się na najbliższej kolejnej lekcji, na której obecny będzie uczeń, a najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
- ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika z komentarzem, że dotyczy poprawy sprawdzianu, do wystawienia oceny na semestr obie są równorzędne,
- uczeń nie może poprawiać ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
- prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
- Prace klasowe oceniane są według skali punktowej określanej przez nauczyciela. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
- 39%-0% – niedostateczny
- 40%-54% – dopuszczający
- 55%-74% – dostateczny
- 75%-89% – dobry
- 90%- 99% – bardzo dobry
- 100% – celujący.
- Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
- 29%-0% - niedostateczny
- 30%-44% - dopuszczający
- 45%-64% - dostateczny
- 65%-80% - dobry
- 81%- 90% - bardzo dobry
- 91%-100% - celujący.
- Do oceny wyrażonej stopniem nauczyciel dodaje plus (+) lub (-) przy górnej lub dolnej granicy procentowej punktów.
- Nie ocenia się ucznia:
- w klasie VIII w pierwszym tygodniu września,
- do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
- w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
- Uczeń ma prawo jeden raz w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji (przed sprawdzeniem listy obecności). Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia.
- Ocenie podlega:
- stopień opanowania wiadomości,
- rozumienie materiału nauczania,
- stosowanie wiadomości,
- prezentacja zdobytej wiedzy,
- trwałość zdobytej wiedzy,
- postawa ucznia na lekcji,
- systematyczność.
- W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
- wykonuje zadania dla chętnych,
- jest aktywny i zaangażowany w czasie lekcji.
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
-
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
-
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
-
- nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
-
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
-
- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
-
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
-
- ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
- rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
-
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
-
- nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
- nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
- dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
- wydłużonego czasu pracy,
- obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
- mniejszej ilości zadań,
- indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy,
- innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań otwartych.
- wpływ na ocenę semestralną/roczną ucznia mają oceny z pisemnych prac klasowych, sprawdzianów, testów, kartkówek i odpowiedzi ustnych. Ocenianiu podlegają również:
- praca na lekcji,
- aktywność ucznia w czasie lekcji,
- zadania domowe dla chętnych (dłuższe formy wypowiedzi i przygotowane wypowiedzi ustne),
- postawa ucznia, czyli obowiązkowość, odrabianie prac domowych, staranne prowadzenie zeszytu,
- praca dodatkowa „dla chętnych” (wykonana samodzielnie).
- śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
- roczna jest oceną uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
- semestralna i ocena roczna wynikają z bieżących ocen ucznia, zdobywanych w danym okresie.
- klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
- klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
- wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.
Opracowała
Sylwia Galińska
nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa